World Malaria day challenge

“How as an aware and proactive Sudanese citizen can you play a role in preventing malaria in your home and neighborhoods to support the malaria control strategy for Sudan?”


Malaria in Sudan
Malaria is a major public health problem in Sudan. Almost, 75% of population is at risk of getting malaria. Its transmission in Sudan is highly linked with climatic conditions of the country. There are two peaks of transmissions - one occurs during the rainy season and the other during winter season. Malaria during the rainy season involves most of the areas in Sudan. In urban areas and in irrigated schemes the transmission is throughout the year with a noticeable peak during winter time. In Sudan, six malaria epidemiological strata can be identified: irrigated schemes, seasonal, man-made urban, desert-fringe, riverine and emergency and complex situation malaria. The main strategies adopted to control malaria in Sudan are:
• Early diagnosis and prompt treatment;
• Vector control response (including insecticide treated bed nets, indoor residual house spraying and larval source management etc.);
• Forecasting, early detection and containment of the epidemics;
• Capacity building and strengthening of malaria control activities through improvement of the information system, operational research and partnership; and
• Raising the public awareness and knowledge on malaria prevention and control

Defeating Malaria
Govt. of Sudan with UN agencies like UNDP, UNICEF and WHO have worked on reducing the number of malaria cases over the years bringing the number of deaths due to malaria down by over two-thirds. However, malaria remains a big concern for Sudan - accounted for 8.7% of outpatient clinics’ visits in 2015 and ranked first among top ten causes of morbidity and number eight among top ten causes of mortality. Malaria also remains as one of the biggest causes of illness and death in children under ¬five. In 2016, the malaria cases is estimated to be 3 million.

Considering the risk posed by this life-threatening disease and to mark the World Malaria Day 2017, UNDP- Global Fund in partnership with UNICEF is organizing this Raik Shino game challenge on - “How as an aware and proactive Sudanese citizen can you play a role in preventing malaria in your home and neighborhoods to support the malaria control strategy in Sudan?”
• We encourage you to come up with new and exciting ideas or solutions on how you can combat malaria using efforts at your personal level.
• The winner with the best idea/solution of the game challenge will receive an iPhone 6.0.
• The duration of the challenge is from April 25th– May 9th 2017.

All the best!

First prize

I phone 6

Winning statements

3sd
mohamedelhadi01
Member since 11th of September 2016
Posted 30th of April 2017

An Aware Citizen

Malaria is an ongoing concern which many nations have to deal with and Sudan is on of them.It's one of the biggest health issues in Sudan.Fortunately, there are a number of possible solutions which could prevent us from malaria.
One way would be to use insecticide treated bed nets and parry the main source of mosquitoes which is open pools.
The most effective method of preventing malaria is to spread the awareness among the community by organizing workshops and community events so that the community could collaborate to prevent malaria.

706
11
2sd
Fadwa Algasim
Member since 3rd of May 2017
Posted 6th of May 2017

الـنفير !

النفير - طاقات الشباب -

يلعب غياب الوعي و العادات الخاطئة على المستوى الشخصي و المحلي دورا كبيرا في انتشار البعوض و الملاريا و فتكها بالمواطن .

*أولا :
يجب نشر الوعي بين المواطنين بواسطة الوسائل الإعلامية ( التلفزيون ، الراديو ، الصحف و وسائل التواصل الإجتماعي ) و عن طريق حملات الشباب و المنظمات ذات الصلة في : المدارس ، المساجد و الأسواق و ايضا عن طريق الملصقات و المنشورات الورقية . كل ذلك يجب أن يتضمن اساليب الترهيب و الترغيب المتمثلة في أن الملاريا يمكنها أن تؤدي إلى الوفاة إذا لم تتم الوقاية منها بصورة صحيحة او أخذ العلاج المناسب لها بعد الإصابة منها ، و لكن في نفس الوقت هي أمر بسيط إذا وجد العناية المطلوبة !

*ثانيا:
أما بالنسبة للخطوات الفعلية في الوقاية من الملاريا و ناقلها البعوض فإنه يمكن حصرها على المستويات التالية :
1/ على المستوى الأسري و الشخصي :
على كل أسرة أن تحرص على التصريف الجيد لمياه الإستعمال اليومي و مياه موسم الخريف و التخلص من القمامة ، استخدام الناموسيات المشبعة في اوقات النوم ، لبس الملابس ذات الأكمام الطويلة و الإبتعاد عن الألوان الداكنة ، مسح الكريمات او الزيوت على الجلد قبل النوم و ذلك لتنفير البعوض و أخيرا الحرص على التهوية و الإضاءة الجيدة للمنزل .

2/ على مستوى الحي (الأحياء) :
عمل " نــفــيــر" و استغلال طاقات الشباب و أفراد الحي وذلك بتنظيم و مساعدة اللجان الشعبية و العمل على : ردم البرك و المستنقعات و مناطق تجمع المياه الراكدة ، رشها بالمبيدات الصحيحة او استخدام الزيوت كبديل ، التخلص من أماكن تجمع و رمي القمامة و الأوساخ و تنظيفها و كل ذلك للقضاء على أماكن توالد البعوض و تكاثره .

3/ على مستوى الولاية :
و ذلك بعمل برنامج تنافسي و تحفيزي بين المحليات و القطاعات في القضاء على البعوض و مسببات الملاريا و ذلك عبر وزارة الصحة و المنظمات المهتمة .
** (إضافة إلى ذلك إدراج برنامج تثقيفي دوري عن كيفية علاج الملاريا و إسعاف المصابين بيها خصوصا فئات الأطفال ، الحوامل و كبار السن ).

619
44
3sd
Mohammed Adam
Member since 6th of May 2017
Posted 7th of May 2017

استراتيجية الثلاث مراحل

يمكن أن يلعب المواطن السوداني دورا كبيرا في محاربة مرض الملاريا، وذلك بإتباع الحلول الآتية التي تنقسم إلى ثلاثة مراحل أساسية.

#المرحلة الأولى
وهي مرحلة ما قبل انتشار المرض والحماية من وجوده، وفي هذه المرحلة يتم الآتي:
1- التوعية بمخاطر مرض الملاريا وما يترتب عليه، حيث يتم تنظيم عرض مسرحي مبسط يحكي معاناة أسرة سودانية مع مرض الملاريا وفقدان أحباءهم جراء عدم التوعية والإرشاد السليم، مما ساعد على توصيل الرسالة بصورة أعمق. وبالإضافة إلى ذلك توزيع ملصقات توضع في دفاتر طلاب المدارس، فيها تعريف عن المرض وخطورته وأعراضه وطرق علاجه، لكي ترسخ في العقل الباطن لدى الطالب المدرسي حتى يكبر. ويتم أيضا تعليق هذه الملصقات في المساجد والكنائس والأسواق الشعبية وأماكن تجمع الناس، كما يمكن وضع بعضها في وسائل النقل المختلفة والمواصلات.
2- عمل فيديوهات قصيرة تثقيفية يتم تداولها في وسائل التواصل الاجتماعي لرفع الوعي بخطورة هذا المرض.
3- تحديد المناطق المعرضة لتراكم المياه وانتشار البعوض داخل الأحياء في المدن والقرى من قبل اللجان الشعبية التي يمكن أن تستعين بشباب الحي في هذه المهمة، والتي تكون أدرى بإشكالات الحي.
4- تشجيع ثقافة تصميم النوافذ والأبواب بشبكة ضد الناموس، وبيان أهميتها وأولويتها.
5- تخصيص صندوق تشاركي لجمع الأموال في كل حي أو قرية من مساهمات أفراد تلك المنطقة، توضع لدى اللجنة الشعبية، بحيث تدفع قيمة بسيطة ميسرة وشهرية على مدار العام، لدعم عمليات ونشاطات محاربة مرض الملاريا.
6- الحرص على زراعة نباتات أو أشجار أمام كل منزل، حتى تساعد في امتصاص المياه المتصرفة من الأمطار أو المنزل، وتخصيص منطقة في شكل حديقة أو مزرعة، داخل المدن أو القرى، كي تتصرف لها مياه الأمطار الغزيرة.
7- تسوية الشوارع الفرعية داخل الأحياء من ميزانية الصندوق التشاركي، حتى تساعد في عدم تكوين البرك وتسهيل التصريف.
8- اختيار مجموعة شباب ممثلين لكل حي أو قرية، وتدريبهم على التوعية بمرض الملاريا ومقاومته، وكيفية تشخيصه، حتى يساهموا في رفع الوعي في مناطقهم، ومساعدة المصابين.

#المرحلة الثانية
وهي مرحلة الحماية من تكاثر الباعوض والوقاية من عضاته، والتي تكون في حالة تكون البرك وهطول الأمطار وحلول موسم تكاثر الباعوض، حيث يتم تنفيذ الآتي:
1- يتم تنظيم حملات دورية من قبل شباب الحي لشرح أعراض المرض، وارسال رسائل عبر الهاتف من قبل لجنة الحي المكونة من شبابه، يتم فيها شرح طرق الوقاية من المرض وأعراضه وعلاجه.
2- تكوين مجموعة تواصل افتراضية في احدى مواقع التواصل الاجتماعي مخصصة لكل حي أو قرية، يتم فيها رصد أماكن تكون البرك والمياه، لتقوم اللجنة الشعبية بعد ذلك بتوجيه الشباب لردم تلك البرك ورشها ووضع الزيت فيها، وكل ذلك من ميزانية الصندوق التشاركي.
3- توفير العقاقير الوقائية التي تؤخذ قبل الإصابة بالمرض لمنع حدوثه، وتوفير الكريمات أو الزيت الذي يستعمل على الجلد لطرد الباعوض، واستخدام الناموسيات، وذلك من قبل اللجنة الشعبية من ميزانية الصندوق التشاركي.

#المرحلة الثالثة
وهي المرحلة التي تكون في حالة الإصابة بمرض الملاريا، حيث يتم الآتي.
1- الفحص المبكر للمرض في حالة معرفة أعراضه، والتي يتم ارسالها لأفراد الحي عن طريق اللجنة الشعبية برسائل الهاتف الجوال وفي وسائل التواصل الاجتماعي.
2- قيام الشباب الذين تم تدريبهم سابقا على مقاومة مرض الملاريا، بالفحص الطبي التطوعي للحالات المشتبه، ومساعدة وإرشاد المصابين في أخذ العلاج اللازم.
3- تكوين قاعدة بيانات خاصة بكل منطقة أو حي أو قرية لدى اللجنة الشعبية، عن طريق رفع تقارير دورية عن أي حالة إصابة ومصدرها وأماكن تكون البرك وأرشفتها، حتى يتم ارسالها للمحلية والإستفادة منها في المستقبل.

500
36

Raik Shino-Handwashing Challenge تحدي غسل اليدين

في كل الإديان النظافة ذات قيمه ، و الإسلام يأمر الناس علي غسل اليدين بالصابون قبل الأكل لتأمين الحماية من إنتشار الأمراض المعدية و تقليل من إنتشارالعدوي و لقد ثبت أن إستخدام الصابون لغسل اليدين مهم جدا للحد من الأمراض المنقولة عن طريق المياة. وفقا للمسح الميداني متعدد المؤشرات لعام 2014 أن ما يقرب الي نصف الأسر في السودان ليس لديهم الصابون او غيرها من إدوات التطهير.
اذا استطعنا تعزيز سلوك ممارسة غسل الإيدي علي مستوي الإسرة سنتمكن من تقليل نسبة ال٢٩% من الاطفال الذين يعانون من الاسهال .
تخيل انك استاذ في مدرسة ثانويه و كنت تحضر لحصة عن النظافة ، كيف يمكن تعليم التلاميذ تعزيز ممارسة غسل اليدين بالصابون في حصة النظافه ؟ كيف ستربط الحقائق العلمية مع الثقاقة والقيم و الدين والفنون ؟ يمكن ان ترسل إفكارك الخاصه بك عن طريقه السرد ، الفيديو، الصور او اي طريقه يمكن ان تنشر على الانترنت.


All religions value hygiene. Islam demands that individuals wash their hands before eating to secure protection from intestinal diseases and to prevent the spread of infections. In fact, it has been proven that using a soap when washing hands is very important to reduce water-borne diseases. According to the MICS Survey 2014, nearly half of the households in Sudan have no soap or other cleansing agent anywhere in the dwelling. If we promote handwashing practice at household level, we can reduce the number of children suffering from diarrhea from 29 per cent.

Imagine you are a teacher at secondary school and you are preparing for a hygiene class. How would you teach adolescent students to promote handwashing practice with a soap in a hygiene class? How do you connect scientific facts about important of handwashing relating to cultural aspect, religious, Art, values? You can submit your ideas by narrative, video, photo, and anything that can be online

First prize

“Handwashing ambassador” opportunity to give hygiene class at UNICEF target localities, including video recording used for UNICEF advocacy material.

Winning statements

1sd
mohamed omer
Member since 7th of January 2016
Posted 6th of November 2016

لعبة غسل الايدي

ان للاطفال مخيلة واسعة يجب استغلالها في توصيل المعلومات و الافكار عن غسل الأيدي ..
عندما ابدأ في تعليم ممارسة غسل الأيدي يمكن ان استخدم الترغيب و الترهيب معاً للتحفيز على غسل الأيدي ...
الترهيب يكون عن طريق اخبارهم عن الامراض التى تنتقل عن طريق الأيدي الوسخة مثل الاسهال .. الكوليرا .. الجدري ... التسمم و الأنفولنزا و غيرها من الامراض و الأوبئة و انها يمكن ان تصيب احباءهم و اخوتهم .. مع استخدام طرق تعليمية مصورة و مناسبة للأطفال ...
اما الترغيب فيكون عن طريق دعم الأستاذة لهم و ثناءهم و شكرهم و تحفيزهم معنوياً و مادياً في شكل هداية ... و تنويه افراد الأسر لغسل اياديهم امام الاطفال ليقتدو بها و اخبارهم عن سيرة النبي صلى الله عليه و سلم في النظافة و ان نظافة الايدي تحمي بقية الأسرة و يمكنهم من لمسهم و عناقهم بحرية و حب و اخبارهم انها ثقافة راقية تدل على انهم اطفال كبار ..
ان غسل الأيدي لا يجب ان يكون مجرد ممارسة في حصة النظافة بل يجب ان يكون عادة دائمة مستمرة و محببة من قبل الاطفال يجب ان يدخل فيها جزء من المرح و اللعب ليستمرو عليها ..
و وضع قنينة صابون سائل و صابونة مضادة للبكتريا في دورات المياه و المغسلة امام الكافتريا و امام الملعب و يجب ان تكون القنينة بشكل شخصية محببة للاطفال و عند ضغطها يسمعون صوت إلكتروني مُسجل يحفزهم و يضحكهم ..
و شرح كيفية غسل الايدي بالطريقة الصحيحة و يجب البدء بالاطفال الاكبر سناً و جعلهم يعلمون الأطفال الاقل سناً ...
كما يجب نشر ثقافة مطهر الايدي لاستخدامه اثناء الحصة الداسية عند تبادل الادوات و لمس الادراج و غيرها ...
الاطفال يحبون اللعب و المتعة و التخفيز اذا هي السبيل ..للاستدامة في ممارسة غسل الايدي

17
0
1sd
Gout Algloob Mamoun
Member since 31st of October 2016
Posted 31st of October 2016

The Hand Washing Challenge

I saw your anouncment for hy5 challenge
and just this idea came to my mind.
you know the vedio clips are one of the easiest methods to spread your ideas in such an easy way ..that makes you sure the audience got your message. so I choose this scene and song in those simple words

**the scene:
a convesation made between a little boy and his eldest sister
showing her a drawing of a #Happy face on his hand then the sister told him that what he made is wrong and he is going to harm him self by the paints and the germs
then the little boy look to his hand and surprised that his hand was spoiled by the ink and the drawing turned into a sad face instead. then
he bend his head

and said sadly in a low voice thats mean im not gonna be happy
the sister smiled and then said to him: no you can be happy
and start to sing this song on the rhythm of #Happy song by Pharrell Williams
and this is my #Idea

girl:
ﻋﺸﺎﻥ ﺗﺒﻘﻰ ﻫﺎﺑﻲ ﻻﺯﻡ ﺗﻐﺴﻞ ﻳﺪﻳنك
ﺑﺎﻟﻤﻮﻳﺔ ﻭ ﺍﻟﺼﺎﺑﻮﻥ ﻭ ﺃﻛﻴﺪ ﻡ ﺡ ﺗﻨﺴﻲ
ﻭﺷﻚ ﻋﺸﺎﻥ ﻳﻀﻮﻱ ﻛﻠﻪ ﻧﻮﺭ
Lil boy:

ﻭ ﺃﺑﺪﺍ ﻣتين؟
girl:

ﻟﻤﺎ ﺗﺼﺤﻰ ﺑﺪﺭﻱ ﻭ ﻛﻤﺎﻥ ﻗﺒﻞ ﻣﺎ ﺗنوم

ﻗﺒﻞ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﻟﻮﺟﺒﺎﺕ ﺍﻟﻠﻲ ﻣﻦ ﺑﻴﻨﻬﺎ ﺍﻟﻔﻄﻮﺭ
Lil boy:

ﻭ ليه ﺡ ﺃﺑﻘﻰ هابي؟
girl:


ﻷﻧﻚ ﺡ ﺗﺤﻤﻲ ﻧﻔﺴﻚ ﻣﻦ ﺃﻱ ﻣﻴﻜﺮﻭب
ﺑﺎﻛﺘﺮﻳﺎ ﺃﻭ ﻓﺎﻳﺮﺱ ﻡ ﺑﻴﻬﻢ ﺇﻧﺖ ﻣﺼﻮﻥ
boy:

إذاً ﺗﺒﻘﻰ ﻋﺎدتي
girl:

ﻓﻼﺯﻡ ﻧﻜﺮﺭﻫﺎ ﻳﻮﻡ ﺑﻌﺪ ﻳﻮﻡ
boy:
ﻭ ﻛﺪﻩ ﺡ ﺑﻘﻰ ﻫﺎﺑﻲ ﻭ ﺍﻛﻠﻢ ﻛل
ﺃﺻﺤﺎﺑﻲ
ﻋﺸﺎﻥ ﻧﺒﻘﻰ ﻫﺎﺑﻲ

9
0
1sd
aya.elamin
Member since 21st of November 2015
Posted 5th of November 2016

Carving soap

If I were told to teach kids about hygiene, I would first teach them the beauty of it.
Whether carving or forming; soap is so easy to work with, it's not even dangerous. If they loved the methods of hygiene they would be interested to learn about it and easily understand it. Thus, I'll teach them how much hygiene is important; in Islamic, scientific and Heath prespectives. By making a motivational song maybe.
Rhetoric is the best way to convince kids.

2
0

(International day of Peace Challenge) (تحدي اليوم الدولي لبناء السلام)

How can Women Empowerment contribute to achieving Peace in Sudan?
كيف يساهم تمكين المرأة في تحقيق السلام في السودان؟

You can also express your views and ideas by submitting a 30 - 60 seconds video with your one paragraph statement.

يمكنك أيضا أن تعبر عن رأيك بتصوير فيديو قصير مدته 30 - 60 ثانية تعبر فيه عن رأيك مرفق ببيان قصير.

First prize

Iphone 6

Winning statements

3sd
Afraa A. Salim
Member since 18th of September 2016
Posted 19th of September 2016

Delegate Women, Revive Socities

It is no surprise that the countries which happen to have a great deal of issues and conflicts are countries that disregard women's vital role in development and peace building, third world countries remain such because they discourage women's engagement in democracy and peace building. One can easily point out that societies where women are empowered are unceasingly flourishing and prospering, where corruption rates are low and politcal honesty lives on. As a population group that have been facing discrimination for ages, women, are passionate about and committed in empowering other women, children and other discriminated against minorities and groups, thus, they are highly trusted in development and capacity building. And because they make an acknowledged part of populations that suffer from conflicts and wars, they are also committed to peace building and once they are allowed as equal partners, communtities can heal from post-war consequences faster and reconstruction takes place more quickly.

1757
17
2sd
ehsan
Member since 19th of September 2016
Posted 19th of September 2016

تمكين المراة من اجل تحقيق السلام

اري ان المراة هي اساس المجتمع بما تمتلكه من امكانيات عظيمه في تعليم وانشاء جيل متعلم وقادر علي الانجاز . حتي يستطيع العالم المضي قدما نحو التقدم الفكري والتطور في جميع المجالات عليه القيام بالمراة اولا وذلك عن طريق اتاحت فرصه التعليم لها عبر كل وسائل التعليم وبمختلف بيئاتها فاالتعليم هو العنصر الاساسي في خلق امراة متعلمه قادره علي النهوض ببلدها واخراج اجيال قادره علي فض النزاعات والمشاكل بالفكره الصحيح والخطط الناحجه فالمراة هي الام التي تربي وتغرس العادات ومنها نستمد الطاقه وبمساندتها نستطيع الانجاز فلا صعوبات في قانون المراة اذا تمكنت من التعلم بصوره صحيحه واعطيت حقها الكامل في اخذالعلم من كافة ضروبه دون حرمانها لاجل زواج او اعمال منزل . فالمراة المتعلمه تتمكن من العمل في كل مجال وكذلك تستطيع ان تكون مننجزه اذا توفرت لها الكليات التي ترغبها مما يساعدها علي الابتكار , واتاحت الفرصه لها في المقاعد الوزاريه والرئاسيه والاجتماعيه له دور كبير في دخول افكار وحلول مفيده ووجودها في منصات الراي واتخاذ القرارات يمكنها من الانجاز والنظر الي الامور بجوانب اخر.
فتمكينها بالعلم يجعلها قادره علي طرح افكارها في مشاريع ناجحه لتحيق السلام وكذلك الثاثير علي المجتمع باهميه السلام وفض النزعات والالتفات للتطوير والاعمار

1591
3
2sd
mamoun kubur
Member since 18th of September 2016
Posted 18th of September 2016

power of educated women

a common proverb "the woman is half of society", but actually women are the soul of society. the power of educated women can exceed their families or neighbors, it can even exceed their society and make a change around the globe.
so only with a powerfull women we can make a powerfull society whose strong enough to make peace

1435
13

Saleema Challange (Abandonment of FGM/C In Sudan Challange) تحدي سليمة

كيف يمكنك ك/شاب اوشابة ايقاف عادة ختان الاناث في روابطك الاجتماعية وصداقاتك والمساهمة في الحفاظ على كل بنت سليمة؟
يرجي اتباع التوجيهات المرفقة
فترة الاعلان من 6 فبراير حتى 15فبراير
فترة التصويت من 18فبرايرحتى 28 فبراير
لمزيد من المعلومات الرجاء زيارة
www.saleema.net
https://www.facebook.com/saleema.net?_rdr=p
للاستفسار يمكن التواصل معنا عبر
raikshino@gmail.com


“How can you as a youth stop FGM/C in your community and among your connections
and friends, and contribute that every girl is kept Saleema?”

Please follow the guidelines attached

Statement period from 6th February to 15th February
Voting period from 18th February to 29th February
For More information Please visit
www.saleema.net
https://www.facebook.com/saleema.net?_rdr=p

for any inquiries please contact us at raikshino@gmail.com

First prize

Samsung Grand Neo

Winning statements

2sd
حذيفة الفيل
Member since 2nd of December 2015
Posted 12th of February 2016

غيبوبة الختان

لابد من الإقرار بأن الختان جريمة ويجب تشديد العقوبة ولمحاربتها لابد من الشروع في اتخاذ تدابير عاجلة وحيوية وشراكات واسعة مع كل الشرائح المجتمعية .
اتضحت من الدراسات أن التغيير بطئ جدا ولا يوجد فرق بين المتعلمين وغير المتعلمين كلهم تحت ضغط العادات والتقاليد .

●وباعتبار ان الختان يعتبر من العادات والتقاليد التي نهرع لاتباعها لابد من التركيز علي الأشخاص المؤثرين في المجتمع بالاخص أعيان القبائل وسادة الجتمعات خاصة الشيوخ باعتبارهم مدخل للمجتمع وإقناعهم من ناحية دينيه مع مراعاة تقاليد المجتمع وتنمية مهارات التخاطب والتواصل مع هؤلاء .
●ايضا لابد من تكوين شبكة من الجمعيات والأهالي لأن هذا له دور كبير في التغيير في الريف لتغيير كل الصور السلبية في المجال الصحي والتوعية بمخاطرها .

 ● نحتاج إلي شراكات بين رجال الدين والمهتمين بتنمية المرأة والمجتمع لاستهداف الطلاب في الجامعات والمدارس الثانوية وإشراك  الباحثين والاكاديميين في البحوث والدراسات مع تفعيل قوانين حماية  الاسرة والطفل الصادرة من المجالس  .

●استصحاب الشباب لمحاربة العادات الضارة والتوعية حتي تكون مشتركه لجهات ذات الاختصاص ووضع خطه متكاملة باستصحاب العدد المستهدف والاحتكاك بالمجتمع واستصحاب الجانب الديني .
●دور الإعلام يكاد معدوم في هذه القضية فلا بد من تكثيف العمل المباشر مع المجتمع وتفعيل دور الزائرات والتوعية بالآثار الاجتماعية والصحية ، وتنفيذ محاضرات وندوات  في الأحياء والمجمعات السكنية ، لأني أرى فى الحملات التوعوية المناهضة للختان بداية إفاقة الأم من الغيبوبة لتهتم بحماية بناتها .

10
2
2sd
Abdalatef Adam Khlil
Member since 21st of November 2015
Posted 6th of February 2016

Raise the issue of FGM in rural communities using drama as each community culture of different communities

FGMis one of the problems that spread and abundance in the traditional rural communities were and urban because these communities the level of education and the low level of health education a few do not know what is the damage caused to the girl through this process , so to solve this problem is to stir up trouble all societies Depending on the culture and heritage theatrical arts and discussion

0
3
1sd
nana
Member since 12th of February 2016
Posted 12th of February 2016

جريمة ازلية

عنونت رأى بهذا العنوان لانه لايعقل ان تستمر هذه الجريمة من الاف السنين حتى يومنا هذا . يكمن سر هذا العرف اللاانسانى في طريقة التوعية وفى راى الشخصى ان كثير من بنات هذا الجيل اللائ هم امهات المستقبل لا يدرون حقيقة الضرر النفسى والجسمانى الواقع عليهن .
لذا من الواجب علينا توعية الفتيات منذ نعومة اظفارهم انهن يغتصبن حق شرعى .تبدا توعيتهن من سن رياض الاطفال باسلوب يلائم استيعابهن وتلك هى المرحلة العمرية التى عادة تنفذ فيها هذه الجريمة. وتستمر هذه التوعية فى كل المراحل الدراسية فلا يكفى ابدا وجود هذا الدرس العقيم(الختان عادة ضارة). اما الاستمرار فى توعية جيل نفذت فيه الجريمة ما هو الامضيعة للوقت حيث انه اصبح يعتبرها عادة يصعب التغلب عليها او تخطيها.
طفلتى اعلمى ان هذا حقك فدافعى عنه بجسارة وتحدى .

0
1

Art for development in Horn of Africa special challenge

***CHALLENGE UPDATE***
11 proposals from Sudan, South Sudan and Ethiopia have been shortlisted! They will upload a 1-minute video presenting their project by 2 January. Then, this Challenge will be open for the online community to vote for your favorite proposal from 3 January. Make sure to vote before the voting deadline, 17 January!!

***CHALLENGE QUESTION***
What is your idea for a project that uses the arts and creativity to work towards peace and positive social development and well being in your community, country, and/or the Horn of Africa?

First prize

1500 Euro (Sudan)

Second prize

1500 Euro (South Sudan)

Third prize

1500 Euro (Ethiopia)

Winning statements

2sd
Goubs249
Member since 15th of November 2015
Posted 15th of December 2015

Hip-Hop for peace and social development in Sudan

In the last decade, with the repetition that prevailed the music that was presented in the mainstream media, and with the new social media age; new genres of music invaded the attention of the youth. Normally, rap music with all what it has of vitality and spontaneity has prevailed the forefront of the favorite genres of the youth. Eventually, that resulted in having rap songs to conquer the music players of the youth; or to see the names of Hip-Hop culture idols written in broken English on the walls of schools, which was - a couple of years back - considered strange by many.


I plan to make a collaboration project (mixtape) between a group of Sudanese Rap artists and and elementary school students. We will create a workshop in an elementary school, where we will explain the essence of the Hip-Hop culture in a simplistic way for them to understand clearly. Basically, we will correct their own definitions of what hip-hop is if they were incorrect.


Then we will ask them to express what bothers them in any form (poetry, prose poetry) and to write it on a paper. Later on, we are going to collect the papers of the participants and compare between the samples and what was widespread ; and we will use the topics that were repeated more as topics for some of the songs in the mixtape. Eventually, we will return to the same school that we took samples from to form a choir or a musical group of a few kids to participate in the work.


The mixtape will have eight musical tracks; five of them will be rap songs that have a normal format (verses and choruses) ; and with topics that circle around peace and social development. The three remaining tracks will be a free space for the kids choir; which means that we will give the children a list of song topics (that were inspired from what they wrote in the workshop) ; and we will ask them to choose three topics to write a song about each topic and produce it and perform it the way they want. Of course we will give them the technical and artistic guidance but without altering their working spirit or their energy. The choir will participate in all of the eight tracks, not just the last three.


Societies don’t change overnight, the objective of this project is to cultivate the values of peace, positive evolving and beauty in the minds of the next generations. When a kid hears a song that have someone on his age performing he will pay attention to what is being said in the song more. Young people are being attached to what their peers say more than what adults say; so when that kid hears a rap song that kids his age participated in, the content will be taken more seriously and the message will be rooted in his head as he grows up; and by that we play a hand in the creation of a more mature generation that understands and relates to what social development and peace mean.


The timeline of the project is between January and June of 2016, the workshop will be available in January or in the beginning of February because the school year in Sudan ends at the end of February or the beginning of March. There will be more free time for the kids in the next few months because of their yearly vacation; which will ensure the comfort and freedom from their academic commitments; and eventually leading to more perfected made results. We will record the tracks of the project in a professional studio; and Sudanese producers will be responsible of producing the instrumentals.


The initial budget of the project will be 1,500 Euro; which will be divided into the budget of the recording, the audio engineering, in addition to the transportation and feeding of kids. The remaining budget will be spent on making music videos for two tracks from the mixtape to take advantage of social media (Youtube, Facebook) as they are used the most by the youth; and will also be spent on printing ten CDs of the mixtape to be given to local radio stations to broadcast. Lastly, increasing the budget of the project to be more than 1,500 will surely help taking the professionalism of the project to another level and making more creative ideas achievable.

1244
16
2sd
Nahla Ahmed
Member since 14th of September 2015
Posted 20th of November 2015

powerful Africa...why not?

Art gives youth a unique means of expression and addressing their communities' social challenges. But more important is that youth simulate realities that are akin to needs and desires by art works.

My Idea is to produce art works that reflect and show how Sudan and Africa would look like if we achieved the sustainable development goals using for instance: making a film showing how it would be like if we put an end to famine in the horn of Africa? How this would affect the well-being of our communities? What it would look like if dying children were healthy and receive education instead of suffering from hunger? Another example is making a theater plays show how it would be like if there were no unemployment concerns? And Sudan has its Great human resources within instead of immigrate to have a decent job? What it would look like if the overall business environment in sudan had stable and accountable institutions And great Sudanese minds didn’t have to flee homeland? Why sustainable development is important ?
Activities:-

1- Visual arts (film making and drawings).

2- Theater.

3- Music.

Goals to achieve :

- make Sustainable development in our community a vivid and imaginative conception to Public especially Youth instead of being an ambiguous conception.

-raise awareness about the critical importance of Sustainable development and its positive impact on the health and well being of our communities.

- Empowering youth to Identify and understand local issues of concerns.

- achieve meaningful youth civic engagement.

- make connection and networking local artists in Sustainable development networks and platforms.

- Increase public hopefulness and motivation and show that change is within reach.



Timeline:

Jan –April: Preparation.

May-June: Implementation.

Place:

Sudan, then hopefully all Africa

Budget:

1500 -2000 euro

tools, transportation and materials.

990
24
1sd
Fatima
Member since 12th of November 2015
Posted 19th of November 2015

Spreading Equality

We are different in colours . beliefs and traditions.
many misunderstanding situations may happen because of being different.
Everyone want to know the facts behind the others attitude ... so as to reach these facts i propose to make a reality show targeting certain points to discuss ..starting with treatment between people from the three countries .. to the political relationship between them .. by selecting random people from markets and any public properties .. ask them questions .. get the answers we want .. and discuss these points then get to a conclusion of the complete state.. the programme will also include other activities using social media .. After we gather the points we want to talk about .. there must be an "opening heart" club and show to the people who were hurt .. make them know that we are all the same..and let them express what they want freely in different ways even using art .. so as to maintain a state of peace between them if they were in the same country
Moreover after we get to a conclusion we can make a charity party inviting people from the different three countries to add more comfort feeling to the people because we are not doing this to make problems but actually to solve them .. all the funds of the party will be used in the sake of spreading peace and more development for the three countries ..
This will be in the period of May-June 2016
Mostly it won't cost alot of money ..nearly in the range of 15.000 sgd
These are only the main points

761
26

ما هي فكرتك حول إتاحة فرص العمل لشباب دارفور؟

1. ما هي أكثر المجالات التي تركز عليها فكرتك؟
* تشغيل الشباب
* التعليم
* ريادة الأعمال
* أخرى (أكتبها


2. ما هي المواضيع التي تركز عليها فكرتك؟
* التدريب الفني والمهني
* التدريب الداخلي والتطوع
* الخدمات المتعلقة بالوظائف والتوظيف
* ريادة الأعمال
* حلول تكنولوجيا المعلومات والإتصالات
* أخرى ( أكتبها

3. الرجاء شرح وتفصيل فكرتك في أقل من 300 كلمة. الرجاء التأكد من تضمين الإجابات عن الأسئلة التالية:
* ما هي المشكلة المحددة التي تحاول حلها؟
* كيف ستعمل على تنفيذ حلك لهذه المشكلة؟
* كيف ستدخل في شراكة من أجل الحل؟
* الى أي مدى تتمتع فكرتك بالإبتكار؟

First prize

رحلة الى الخرطوم تستمر ثلاثة أيام للمشاركة في الأفكار الإبتكارية

Winning statements

2sd
basit123
Member since 30th of November 2015
Posted 3rd of December 2015

1 مجالات التي تتركز علية المشروع

بسم الله الرحمن الرحيم الاسم : عبدالباسط ابراهيم ادم عبدالله تاريخ الميلاد : 21/12/1985 الولاية : شمال دارفور الفاشر السكن :الفاشر تلفون :0911984784 ايميل:basit123123@gmail.com **** اسم الفكرة او المشروع: مؤسسة صناعة المنسوجات و المسلتزمات الطبية :، 1- اكثر مجالات التي تركز علية فكرة المشروع هي الصحة- تشغيل الشباب - التعليم - ريادة الآعمال 2- مواضيع التى تتركز علية المشروع هي التدريب الفني والمهني-ريادة الأعمال -الصحة -النشاط الصناعي الطبي-تدريب الاداري و التسويقي 3-شرح فكرة المشروع:- ** مشكلة المحدد التي تحاول المشروع حلها هي- جاء مشاركتي في هذا المسابقة نسبة لقناعتي التامة بان هذا المشروع تحل معظم مشكلات المتعلقة بالبطالة و نقص في احتاجات الصحية من المنسوجات و المستلزمات الطبية و عدم وجود نشاط صناعي في المنطقة (دارفور) و فقدان الشباب لتدريب في مجال ريادة الاعمال و الادا

124
6
2sd
Ayaymno
Member since 20th of November 2015
Posted 20th of November 2015

التدريب المهني حل لمشكلة توظيف شباب دارفور

ظل عدد المتحصلين على شهادات جامعية في تزايد مضطرد الا ان هذا لم يحل لغز البطالة .
وهذا يجعلنا نتاكد تماما ان المشكلة ليست في عدم التعليم وانما في نوعية التعليم الذي نتلقاه من وجهة نظري الخاصة ان ولايات دارفور بها العديد من مقومات العمل ولكن المشكلة هي تدريب الكادر البشري للاستفادة من هذه الموارد واولى هذه الدورات التدريبية هي التدريب المهني والحرفي في شتي المجالات واستجلاب بعض رؤوس الاموال اي اقامة مصانع حرفية صغيرة وورش و.....

106
15
2sd
basit123
Member since 30th of November 2015
Posted 4th of December 2015

1 مؤسسة صنافية لصناعة المنسوجات و المستزمات الطبية

بسم الله الرحمن الرحيم
الاسم : عبدالباسط ابراهيم ادم عبدالله
تاريخ الميلاد : 21/12/1985
الولاية : شمال دارفور الفاشر
السكن :الفاشر
تلفون :0911984784
ايميل:basit123123@gmail.com

**** اسم الفكرة او المشروع: مؤسسة صناعة المنسوجات و المسلتزمات الطبية :،
1- اكثر مجالات التي تركز علية فكرة المشروع هي
الصحة- تشغيل الشباب - التعليم - ريادة الآعمال
2- مواضيع التى تتركز علية المشروع هي
التدريب الفني والمهني-ريادة الأعمال -الصحة -النشاط الصناعي الطبي-تدريب الاداري و التسويقي
3-شرح فكرة المشروع:-
** مشكلة المحدد التي تحاول المشروع حلها هي-
جاء مشاركتي في هذا المسابقة نسبة لقناعتي التامة بان هذا المشروع تحل معظم مشكلات المتعلقة بالبطالة و نقص في احتاجات الصحية من المنسوجات و المستلزمات الطبية و عدم وجود نشاط صناعي في المنطقة (دارفور) و فقدان الشباب لتدريب في مجال ريادة الاعمال و الادرة
و التسويقي و الانتاج الصناعي
-نحن نعلم اهمية المتسوجات والمستلزمات الطبية قي مجال الصحة فالمستشفيات و الصيدليات و المنازل ...الخ تحتاج الى هذا المشروع و لهذا فان المنطقة قي اشدة الحوجة لها :
**** الحلول و الطرق التي يجدها المشروع لحل مشكلات و تحديات اعلاة :-
بنسبة لمشكلة البطالة فان هذا المشروع يخلق فرص عمل مباشر لشباب و المعاقين حيتث تحتاج المشروع الى موظقين اداريين و مروجين و اعلامين و مسوقين لتسويق المنتج بالاضافة الى فنين الذين يعملون في صناعة المنتج
- تحل المشروع مشكلة احتاجات الصحية في مجال المنسوجات و المستلزمات الطبية و ذلك بصناعتة وباكبر قدر ممكن وباقل تكلفة، ايضا يدرب الشباب قي مجال الانتاج الصناعي و ريادة الاعمال و الادارة و فن التسويق و القيادة
*** الشراكة المثالية من اجل الحصول على حلول وتطوير الاداة:-
ان هذا الامر بنسبة لي امر في غاية البساطة نسبة لمعرفتي بالمؤسسات التى تصنع الخامات الضرورية لصناعة المنتج و التي تسهل لي عملية استيراد وجلب الخام ، بالاضافة الى ربط المؤسسة بالشركات و منظمات و جمعيات ومؤسسات المجتمع المدني التي تع
التي تعمل في مجال الصحة و التسويق و التدريب ، ايضا ربطها بالمؤسسات الدولة التي تتعلق بوزارة الصحة . - عقد صفقات و مذكرة تفاهم التي تتعلق بتكوير المشروع داخل و خارج السودان :
*** اي مدى تتمتع الفكرة بالابتكار :
من خلال ملاحظتي دارفور و المؤسسات التي تعمل في المنطقة لا تعمل في مجال النشاط الصناعي و قد تكون معدوم إلنشاط الصناعي الطبي ،نسبة لقلة الطاقة الكهربائية اللازمة لتشغيل المصانع .فان هذا المشروع لا تستهلك الطاقة عالية قي التشغيل فنحن نحتاج فقط الى طاقة بقدر الطاقة المستخدمة في المنازل و بالتالى لايوجد اي تحدي للمشروع بنسبة لطاقة .
ايضا تعتبر المشروع صديقة للبيئة نسبة لانة غير ملوث .
الخلاصة : تعتبر هذا المشروع متكامل يشمل الانتاج (الصناعة) و ريادة الاعمال المتمثلة ( في التسويق و الادارة و القيادة و التدريب...الخ) بمعني يربط بين الصناعة و ريادة اعمال و التدريب و التعليم

100
4

Youth in preventing AIDS

What is the role of youth in preventing Aids/HIV infections?
ما هو دور الشباب في وقاية ضد مرض الإيدز؟

First prize

Training and engagement opportunities

Winning statements

1sd
Ibrahim Sayed
Member since 17th of October 2015
Posted 17th of October 2015

مصادر اخري مخيفة للعدوي يجهلها الكثيرون

يركز معظم الشباب على انتشار الايدز نتاج العلاقات الجنسية او المدمنين.. والحقيقة هناك فئة كبيرة من مرضي الايدز اصيبوا بهذا المرض عبر اهمال الحلاقين في تعقيم ادواتهم بالاضافات لتجاهل بعض الطباء الاسنان ارشادات التعقيم . وهو للأسف امر منتشر وبشدة في السودان. اعتقد من تلك الظاهرة المؤسفة يجب تدشين حملة شعبية لاجبار الحكومة على فرض رقابة صارمة على الحلاقين واطباء الاسنان لمنع حدوث اي حالات تلوث يتسبب في نقل فيروس الايدز والعديد من الامراض الخطرة الاخري كفيروس سي وغيرها..

20
0
1sd
Ismail333
Member since 17th of October 2015
Posted 17th of October 2015

Change the minds change the reality!

We need to break the Taboo mixed with silence and start with proper education of all the potential ways for the disease to spread and the rare way as well.
Once we recognize it was a disease will treat it as one Insha'a Allah.

P.s. Facebook login option would be what this site misses to be great.

16
0
1sd
Mohammedzooz
Member since 17th of October 2015
Posted 17th of October 2015

دور الشباب

التوعية المجتمعية المكثفة والاعلام هم الاكثر فعالية حاليا على مجتمعنا فابالتاكيد لازم نستغل الحاجة دي في التوعية وقبل مانوعي مجتمعنا مفروض نحنا يكون عندنا المعلومات الكافيه ومثقفين ف الموضوع دا.. فا دور التوعية يتمحور في انو الناس تعرف وعشان ما تخاف وعشان تعرف اكتر

10
1

How to make peace last كيف نجعل السلام يدوم

in your opinion how can we make peace last in Sudan?

في رأيك كيف يمكننا أن نجعل السلام يدوم في السودان؟

First prize

unknown :D

Winning statements

1sd
Mosab Zohair
Member since 5th of October 2015
Posted 5th of October 2015

السلام منظومة

لتحقيق السلام وجعله مستداما في السودان علينا تكوين منظومة عمل كاملة شاملة . السلام في السودان لم يتحقق بعد علينا اولا البحث عن وسائل تحقيق السلام الحقيقي ومن ثم العمل على استدامته بالتوزبع العادل للسلطة والثورة و تقبل الاخر واهم شي هو البحث عن الهوية السودانية الجامعة وتقبل اننا سودانيون لسنا عرب او افارقة

28
0
1sd
Malaz
Member since 13th of September 2015
Posted 10th of October 2015

اشراك الفئات العمرية الصغيرة

استدامة السلام يمكن أن تتحقق بالتركيز على الأجيال القادمة وتوعيتها بأهمية قضية السلام ونبذ العنصرية وذلك بإقامة نشاطات توعوية دائمة تشارك فيها فئات عمرية صغيرة ( مثلاً معارض وأفلام وغيرها ) لأنها فئات سهلة التشكيل والتقويم.

22
0
1
OmEr_Kaddam
Member since 29th of September 2015
Posted 29th of September 2015

التعايش السلمي والسلام ثقافه اكثر من حوار - الالعاب هي اللغه الجيده للسلام

السودان العزيز لقد عانيت الكثير ونزفت الجروح كثيرا .. ولكننا نأمل بغد مشرق .. سأتدحث عن الحل من منطلق عملي كأمصمم العاب تفاعلية موجهه (Physically) في رأي ان نعمل علي بناء السلام وثقافه التعايش السلمي خلال الـ10 سنوات القادمه مع الفئات السنيه الصغيره .. لكي يظهر جيل قادم واعي اكثر بالسلام ومتعايش سلميا و ان الحرب والنزاع لا يخلف الا الدمار ..
الحل :
اعمل الان علي تصميم لعبة تفاعلية للاطفال تضم كافه ولايات السودان .. اللعبه تضيف علي الاطفال ثقافه الحوار السلمي وكيف نبني حوار يأدي الي نتائج ايجابيه .. توصح اللعبه للاطفال السلطه وتقاطع السلطه وكيفيه احترام السلطه والتسامح ما معناه وكيف نحققه.. وتضيف اللعبه عامل من المرح في التعايش السلمي .. ستكون اللعبه في شكل رحله تأخذهم الي معالم سلمية لها تأثير نفسي ايجابي في دواخلهم ليعرفو ان الحرب لا فائده منها وان الانسان وجد لعماره الارض ويبنيها .. سنطلق اللعبه علي كافه مدارس البلاد وسندرب المعلمين علي تدريبها للاطفال .. وفي كل شهر نجري بحثا مسحيا لولايات السودان لندرس نتائج اللعبه ومدي تأثيرها علي الاطفال .. لنري جيلا بعد 10 اعوام مثقف واكثر وعيا بالتعايش السلمي .. ومتسامح اكثر

9
0

Identity in Sudan

How can we promote a common Sudanese identity
كيف يمكن ان ندعو لهوية سودانية عامة

Winning statements

1sd
Lenoz
Member since 13th of August 2015
Posted 13th of August 2015

Celebrating Diversity to Embrace our National Identity

First and foremost, we need to know more about Sudan- its different regions and tribes and cultures and celebrate all that. Celebrate our different rituals and appreciate that and define how we see our nation to fit us all and bring us all the goodness that we seek. Only then can we attempt at defining a Sudanese identity. Celebrations through the various media and at different educational levels and through various formats.

25
0
1sd
elzein.ali
Member since 13th of August 2015
Posted 13th of August 2015

نحو هوية سودانية مشركة Towards common Sudanese Identify

Coverage and Integration of different ethnic groups cultures into the education curriculum.
تغطية و استيعاب ثقافات المجموعات العرقية المختلفة فى المناهج التعليمية

15
0
2sd
username1
Member since 13th of August 2015
Posted 13th of August 2015

Accept the other..

Understand Sudanese identity is a mosaic of multiple cultures. Embrace and celebrate that, empathize, accept, be proud.

13
0