World Malaria day challenge

Launched 25th of April 2017
“How as an aware and proactive Sudanese citizen can you play a role in preventing malaria in your home and neighborhoods to support the malaria control strategy for Sudan?”


Malaria in Sudan
Malaria is a major public health problem in Sudan. Almost, 75% of population is at risk of getting malaria. Its transmission in Sudan is highly linked with climatic conditions of the country. There are two peaks of transmissions - one occurs during the rainy season and the other during winter season. Malaria during the rainy season involves most of the areas in Sudan. In urban areas and in irrigated schemes the transmission is throughout the year with a noticeable peak during winter time. In Sudan, six malaria epidemiological strata can be identified: irrigated schemes, seasonal, man-made urban, desert-fringe, riverine and emergency and complex situation malaria. The main strategies adopted to control malaria in Sudan are:
• Early diagnosis and prompt treatment;
• Vector control response (including insecticide treated bed nets, indoor residual house spraying and larval source management etc.);
• Forecasting, early detection and containment of the epidemics;
• Capacity building and strengthening of malaria control activities through improvement of the information system, operational research and partnership; and
• Raising the public awareness and knowledge on malaria prevention and control

Defeating Malaria
Govt. of Sudan with UN agencies like UNDP, UNICEF and WHO have worked on reducing the number of malaria cases over the years bringing the number of deaths due to malaria down by over two-thirds. However, malaria remains a big concern for Sudan - accounted for 8.7% of outpatient clinics’ visits in 2015 and ranked first among top ten causes of morbidity and number eight among top ten causes of mortality. Malaria also remains as one of the biggest causes of illness and death in children under ¬five. In 2016, the malaria cases is estimated to be 3 million.

Considering the risk posed by this life-threatening disease and to mark the World Malaria Day 2017, UNDP- Global Fund in partnership with UNICEF is organizing this Raik Shino game challenge on - “How as an aware and proactive Sudanese citizen can you play a role in preventing malaria in your home and neighborhoods to support the malaria control strategy in Sudan?”
• We encourage you to come up with new and exciting ideas or solutions on how you can combat malaria using efforts at your personal level.
• The winner with the best idea/solution of the game challenge will receive an iPhone 6.0.
• The duration of the challenge is from April 25th– May 9th 2017.

All the best!
3sd
mohamedelhadi01
Member since 11th of September 2016
Posted 30th of April 2017

An Aware Citizen

Malaria is an ongoing concern which many nations have to deal with and Sudan is on of them.It's one of the biggest health issues in Sudan.Fortunately, there are a number of possible solutions which could prevent us from malaria.
One way would be to use insecticide treated bed nets and parry the main source of mosquitoes which is open pools.
The most effective method of preventing malaria is to spread the awareness among the community by organizing workshops and community events so that the community could collaborate to prevent malaria.

2sd
Fadwa Algasim
Member since 3rd of May 2017
Posted 6th of May 2017

الـنفير !

النفير - طاقات الشباب -

يلعب غياب الوعي و العادات الخاطئة على المستوى الشخصي و المحلي دورا كبيرا في انتشار البعوض و الملاريا و فتكها بالمواطن .

*أولا :
يجب نشر الوعي بين المواطنين بواسطة الوسائل الإعلامية ( التلفزيون ، الراديو ، الصحف و وسائل التواصل الإجتماعي ) و عن طريق حملات الشباب و المنظمات ذات الصلة في : المدارس ، المساجد و الأسواق و ايضا عن طريق الملصقات و المنشورات الورقية . كل ذلك يجب أن يتضمن اساليب الترهيب و الترغيب المتمثلة في أن الملاريا يمكنها أن تؤدي إلى الوفاة إذا لم تتم الوقاية منها بصورة صحيحة او أخذ العلاج المناسب لها بعد الإصابة منها ، و لكن في نفس الوقت هي أمر بسيط إذا وجد العناية المطلوبة !

*ثانيا:
أما بالنسبة للخطوات الفعلية في الوقاية من الملاريا و ناقلها البعوض فإنه يمكن حصرها على المستويات التالية :
1/ على المستوى الأسري و الشخصي :
على كل أسرة أن تحرص على التصريف الجيد لمياه الإستعمال اليومي و مياه موسم الخريف و التخلص من القمامة ، استخدام الناموسيات المشبعة في اوقات النوم ، لبس الملابس ذات الأكمام الطويلة و الإبتعاد عن الألوان الداكنة ، مسح الكريمات او الزيوت على الجلد قبل النوم و ذلك لتنفير البعوض و أخيرا الحرص على التهوية و الإضاءة الجيدة للمنزل .

2/ على مستوى الحي (الأحياء) :
عمل " نــفــيــر" و استغلال طاقات الشباب و أفراد الحي وذلك بتنظيم و مساعدة اللجان الشعبية و العمل على : ردم البرك و المستنقعات و مناطق تجمع المياه الراكدة ، رشها بالمبيدات الصحيحة او استخدام الزيوت كبديل ، التخلص من أماكن تجمع و رمي القمامة و الأوساخ و تنظيفها و كل ذلك للقضاء على أماكن توالد البعوض و تكاثره .

3/ على مستوى الولاية :
و ذلك بعمل برنامج تنافسي و تحفيزي بين المحليات و القطاعات في القضاء على البعوض و مسببات الملاريا و ذلك عبر وزارة الصحة و المنظمات المهتمة .
** (إضافة إلى ذلك إدراج برنامج تثقيفي دوري عن كيفية علاج الملاريا و إسعاف المصابين بيها خصوصا فئات الأطفال ، الحوامل و كبار السن ).

3sd
Mohammed Adam
Member since 6th of May 2017
Posted 7th of May 2017

استراتيجية الثلاث مراحل

يمكن أن يلعب المواطن السوداني دورا كبيرا في محاربة مرض الملاريا، وذلك بإتباع الحلول الآتية التي تنقسم إلى ثلاثة مراحل أساسية.

#المرحلة الأولى
وهي مرحلة ما قبل انتشار المرض والحماية من وجوده، وفي هذه المرحلة يتم الآتي:
1- التوعية بمخاطر مرض الملاريا وما يترتب عليه، حيث يتم تنظيم عرض مسرحي مبسط يحكي معاناة أسرة سودانية مع مرض الملاريا وفقدان أحباءهم جراء عدم التوعية والإرشاد السليم، مما ساعد على توصيل الرسالة بصورة أعمق. وبالإضافة إلى ذلك توزيع ملصقات توضع في دفاتر طلاب المدارس، فيها تعريف عن المرض وخطورته وأعراضه وطرق علاجه، لكي ترسخ في العقل الباطن لدى الطالب المدرسي حتى يكبر. ويتم أيضا تعليق هذه الملصقات في المساجد والكنائس والأسواق الشعبية وأماكن تجمع الناس، كما يمكن وضع بعضها في وسائل النقل المختلفة والمواصلات.
2- عمل فيديوهات قصيرة تثقيفية يتم تداولها في وسائل التواصل الاجتماعي لرفع الوعي بخطورة هذا المرض.
3- تحديد المناطق المعرضة لتراكم المياه وانتشار البعوض داخل الأحياء في المدن والقرى من قبل اللجان الشعبية التي يمكن أن تستعين بشباب الحي في هذه المهمة، والتي تكون أدرى بإشكالات الحي.
4- تشجيع ثقافة تصميم النوافذ والأبواب بشبكة ضد الناموس، وبيان أهميتها وأولويتها.
5- تخصيص صندوق تشاركي لجمع الأموال في كل حي أو قرية من مساهمات أفراد تلك المنطقة، توضع لدى اللجنة الشعبية، بحيث تدفع قيمة بسيطة ميسرة وشهرية على مدار العام، لدعم عمليات ونشاطات محاربة مرض الملاريا.
6- الحرص على زراعة نباتات أو أشجار أمام كل منزل، حتى تساعد في امتصاص المياه المتصرفة من الأمطار أو المنزل، وتخصيص منطقة في شكل حديقة أو مزرعة، داخل المدن أو القرى، كي تتصرف لها مياه الأمطار الغزيرة.
7- تسوية الشوارع الفرعية داخل الأحياء من ميزانية الصندوق التشاركي، حتى تساعد في عدم تكوين البرك وتسهيل التصريف.
8- اختيار مجموعة شباب ممثلين لكل حي أو قرية، وتدريبهم على التوعية بمرض الملاريا ومقاومته، وكيفية تشخيصه، حتى يساهموا في رفع الوعي في مناطقهم، ومساعدة المصابين.

#المرحلة الثانية
وهي مرحلة الحماية من تكاثر الباعوض والوقاية من عضاته، والتي تكون في حالة تكون البرك وهطول الأمطار وحلول موسم تكاثر الباعوض، حيث يتم تنفيذ الآتي:
1- يتم تنظيم حملات دورية من قبل شباب الحي لشرح أعراض المرض، وارسال رسائل عبر الهاتف من قبل لجنة الحي المكونة من شبابه، يتم فيها شرح طرق الوقاية من المرض وأعراضه وعلاجه.
2- تكوين مجموعة تواصل افتراضية في احدى مواقع التواصل الاجتماعي مخصصة لكل حي أو قرية، يتم فيها رصد أماكن تكون البرك والمياه، لتقوم اللجنة الشعبية بعد ذلك بتوجيه الشباب لردم تلك البرك ورشها ووضع الزيت فيها، وكل ذلك من ميزانية الصندوق التشاركي.
3- توفير العقاقير الوقائية التي تؤخذ قبل الإصابة بالمرض لمنع حدوثه، وتوفير الكريمات أو الزيت الذي يستعمل على الجلد لطرد الباعوض، واستخدام الناموسيات، وذلك من قبل اللجنة الشعبية من ميزانية الصندوق التشاركي.

#المرحلة الثالثة
وهي المرحلة التي تكون في حالة الإصابة بمرض الملاريا، حيث يتم الآتي.
1- الفحص المبكر للمرض في حالة معرفة أعراضه، والتي يتم ارسالها لأفراد الحي عن طريق اللجنة الشعبية برسائل الهاتف الجوال وفي وسائل التواصل الاجتماعي.
2- قيام الشباب الذين تم تدريبهم سابقا على مقاومة مرض الملاريا، بالفحص الطبي التطوعي للحالات المشتبه، ومساعدة وإرشاد المصابين في أخذ العلاج اللازم.
3- تكوين قاعدة بيانات خاصة بكل منطقة أو حي أو قرية لدى اللجنة الشعبية، عن طريق رفع تقارير دورية عن أي حالة إصابة ومصدرها وأماكن تكون البرك وأرشفتها، حتى يتم ارسالها للمحلية والإستفادة منها في المستقبل.

1sd
ahmed_adam
Member since 7th of May 2017
Posted 7th of May 2017

هيا لنكافح الملاريا

السلام عليكم
الملاريا من الامراض المنتشرة بصورة كبيرة جدا في السودان ( بصورة وبائية ) نسبة للبيئة الملائمة لتكاثر البعوض خاصة في فصلي الشتاء والخريف والبيزيد من انتشار الملاريا النقاط التالية :
- اول حاجة عدم الوعي بأهمية استخدام الناموسيات المشبعة بالمبيد ذات الاثر الباقي
- مجاري الصرف الصحي عادي جدا بنلقاها مفتوحة وما مغطية
- الكسورات بتاعت المياه بتاخد فترة طويلة حتى يتم تصليحها
-برضو عدم استخدام النملي في الشبابيك من الحاجات المهمة
النقاط دي بسيطة لكن ممكن تساعد في انتشار الملاريا بصورة كبيرة .
طيب الحل شنو؟
اول حاجة على مستوى الاسرة :
-توفير ناموسيات مشبعة لكل فرد في الاسرة والتاكد من الاستخدام الصحيح له
- تغطية مصادر مياه الشرب " الازيار والصهاريج "
-التاكد من اغلاق الابواب والشبابيك اثناء فترة نشاط البعوض ( ليلي النشاط)
- ازالة الحشائش الموجودة بالمنزل
- اذا لا يوجد صرف صحي متصل بالمنزل التاكد من تصريف مياه الغسيل بصورة لا تؤدي الى تراكمها في مكان واحد
- زراعة النباتات الطاردة للبعوض مثل الريحان
( دي اجراءات بسيطة ممكن كل فرد في الاسرة يقوم بيها )
ثانيا على مستوى الحي :
على مستوى الحي ممكن نستفيد من الطاقات الشبابية استفادة قصوى : مثلا اذا كان في اختصاصي صحة ممكن يديهم جرعات تثقيفية عن الملاريا وكيفية الوقاية منه
برضو ممكن في فترة الخريف الشباب يساعدو بعض في ردم البرك عشان نمنع تكاثر البعوض
اذا كان في اي كسر في مصادر المياه نبلغ عنه طوالي واذا ما كان في رد ممكن الشباب يصلحو الكسر ده
ثالثا على مستوى المحلية :
- الرش بالمبيدات ذات الاثر الباقي
- توزيع الناموسيات المشبعة مجانا وتوعية المواطنين بضرورة استخدامها وكيفية استخدامها
- كسر الحلقة بين الناقل والبيئة لمنع الانتشار
مراجعة الكسورات في مصادر المياه واصلاحها بصورة سريعة
- تدريب العمال على كيفية الرش وتحفيزهم
- تغطية بالوعات الصرف الصحي
اقامة ندوات ومحاضرات تثقيفية في المدارس والاحياء والمساجد والاسواق
-التنسيق مع الجهات ذات الصلة من اللجان الشعبية
اما على المستوى الاتحادي
- توفير الدعم اللازم لتطبيق استراتيجية مكافحة الملاريا
- توفير المبيدات اللازمة والناموسيات والدواء الكافي
كلمة اخيرة ( ايد لايد تجدع بعيد ) نحن عشان نكافح الملاريا لازم الواحد يبدا من بيتهم ويوعي اسرتو لازم ناس الحي يتعاونوا مع بعض وناس المحلية ينسقو مع اللجان الشعبية والولاية توفر الدعم اللازم والاتحادية تنسق مع الجهات الداعمة وتضع استراتيجية وتدرب العمال على كيفية الرش عشان نقضي على الملاريا .
" تعالوا نكافح الملاريا سوا "

1sd
Mohamed Magzoub
Member since 4th of May 2017
Posted 4th of May 2017

Malaria Awareness

There are many ways to prevent transmission, but one of the most effective ways is by education. This can be done by teaching the local people about mosquitos and how they spread malaria, and showing them methods on how to reduce this spread of infection. It can be done on 2 levels: 1. the community level which includes keeping the neighbourhood clean and not allowing excess water (rain water, broken water pipes) to accumulate as this creates a breeding site for mosquitos. Another method is by using insecticides especially during winter and rainy season as this prevents further transmission. 2.the individual level which involves wearing protective clothing(long sleeve) and use of repellent lotions or even sesame oil which has shown to be effective. When everyone is aware of these methods of prevention and why they're important, we will all help one another and encourage each other to apply these methods and minimize malaria in our country.

1sd
Areeg mohamed
Member since 7th of May 2017
Posted 7th of May 2017

مسابقة المدارس للتوعية بالملاريا

التوعية هي اهم عنصر في القضاء على الملاريا ! يجب ان يعلم الجميع الطرق الاساسية للوقاية والعلاج مع التركيز على المناطق النائية والتي لا تتوفر فيها وحدات صحية قريبة .

بالنسبة للسودان الطريقة المثلى للتوعية هي"كلام الناس " التناقل المبسط لعبارات محددة تنتقل ببساطة وسط الاطفال وغيرهم ..كيف ذلك ؟
من واقع عملي كمعلمة ، فان مسابقة على مستوى
المدارس الابتدائية والثانوية سيكون لها اثر كبير جدا .


المرحلة الاولى : نطاق الاحياء والاصدقاء

يتم تسجيل الطلاب الراغبين في الاشتراك من كل مدرسة وتقسيمهم الي فرق ، يتم توجيه كل فريق عن الملاريا واثارها وتوزيع استمارة تواقيع لكل فريق ، تتنافس فرق كل مدرسة على جمع اكبر عدد من التواقيع من الحي ، الاصدقاء وغيرهم في مدة اسبوع ..الفريق الذي تواصل مع اكبر عدد من الناس يتأهل للمرحلة التالية مع مدارس اخرى


المرحلة الثانية : نطاق ولائي
تتنافس الفرق من المدارس المختلفة

على اسئلة عن الوقاية من الملاريا ومعلومات عامة عن الملاريا ..

المرحلة الثالثة : نطاق قومي
استخدام قوة وسائل التواصل الاجتماعي ..للتصويت لاحسن فريق من كل ولاية

وبالتالي تساهم في نشر التوعية بالملاريا على نطاقات عدة

7sd
Fatima_Mutasim
Member since 8th of September 2016
Posted 9th of May 2017

Invigorate the community!!

Malaria disease caused by plasmodium falciparum may result in death within hours or a just days of infection, it is the cause of more than 450,000 deaths for children under 5 years old in 2013, and it kills one child every 60 seconds.
In Sudan Youth represent 55.8%, Therefore we need to unleash a humanitarian campaign dedicated to youth in order to furnish them with the methodologies and ways of defeating Malaria, and make sure they assimilate the best ways to purge the disease .
The first steps to be done, is to advertise a start of a campaign for youth, about the role of public healthcare awareness, particularly in the preventing from Malaria.
Me, and the interested group, shall enlighten ourselves with every single information about the : causes, side effects of the disease, medications, the prophylaxis ways, recovery period, and everyday-proceedings that can affect the person's immunity.After the group is utterly adequate and ready for practical actions toward their community.Each member/s shall dispatch their gained knowledge, by executing workshops, sessions and seminars of how to defeat Malaria in a comprehensive way and share the awareness with their localities and neighborhoods. And creat another youth groups that can pledge another seminars in a different locality, by this " keep it forward" method we can cover the 18 states of Sudan.
The healthcare awareness campaign should encompass: The importance of mosquito nets, and how sleeping under insecticide-treated nets can save lives, The mandatory necessity of covering the water sources, to prevent the proliferation of mosquitoes, Early test is compulsory,And the common disease symptoms, Inform the people about the rare, uncommon or deteriorated cases, and how to deal with them. Also build up local expertise; to seize a precognition of Malaria.

7sd
Fatima_Mutasim
Member since 8th of September 2016
Posted 9th of May 2017

invigorate the community

Malaria disease caused by plasmodium falciparum may result in death within hours or a just days of infection, particularly throughout the people with a low immunity like children, pregnant women, and people with AIDS.
According to the World Health Organization (WHO), malaria was the cause of more than 450,000 deaths for children under 5 years old in 2013, and it kills one child every 60 seconds.

This illness surely hinder the process of developing and decreases the economic growth and internal production.
From these facts and figures we should acknowledge the certainty, that defeating Malaria is a severe issue that cannot be handed only by few appeals. Therefore we need to unleash a humanitarian campaign in order to minimize the casualties.


In Sudan Youth represent 55.8% of the nation, that's guid us to take the youth as the considerable category to start up a campaign with. Hence, My idea to downfall this illness is by creating an intensive workshops and sessions, dedicated to youth in order to furnish them with the methodologies and ways of defeating Malaria, and make sure they assimilate the best ways to purge the disease .

The first steps to be done, is to advertise a start of a campaign dedicated to youth, about the role of public healthcare awareness, particularly in the preventing from Malaria.
Me, and the interested group, shall enlighten ourselves with every single information about the : causes, side effects of the disease, medications, the prophylaxis ways, recovery period, and everyday-proceedings that can affect the person's immunity.

After the group is utterly adequate and ready for practical actions toward their community,
Each member/s shall dispatch their gained knowledge, by executing workshops, sessions and seminars of how to defeat Malaria in a comprehensive way and share the awareness with their localities and neighborhoods. And creat another youth groups that can pledge another seminars in a different locality, by this " keep it forward" method we can cover the 18 states of Sudan.

1sd
Alaa eltegani
Member since 27th of April 2017
Posted 8th of May 2017

معركه الملاريا

الملاريا من الامراض الشائعه في بلدان العالم الثالث
وهي من الامراض الفتاكه التي قد تؤدي بحياه الانسان
يعاني السودان من مرض الملاريا وكذلك الوفيات المتعلقه بهذا المرض
ومسبب المرض طفيل يسمي البلازموديوم
ونجح البرنامج القومي لمكافحه الملاريا في خفض عدد حالات الملاريا بنسبه كبيره في البلاد
لكن لايعني هذا انه لايزال موجودا
ويكثر هذا المرض في موسم هطول الامطار وكذلك فصل الشتاء
لانه الموسم المناسب لتكاثر وتوالد البعوض بنسبه كبيره
وخاصه في المناطق التي لايوجد فيها تصريف صحي لمياه الامطار والمجاري
ويجب علي المواطنين اتخاذ الحزر والحيطه اللازمه للوقايه من مرض الملاريا وذلك باتخاذ الاجراءات اللازمه وهي ماياتي :-

من اهم الاجراءات يجب عمل حملات توعويه لكل افراد المجتمع من قبل السلطات المختصه او الافراد ذوي المكانه في الحي او بما يسمي كبار الحي
وذلك باتخاذ الطرق المختلفه للتوعيه والارشاد
بما يتناسب من الطرق المتوفره باستخدام الملصقات التي توضح اهميه مكافحه هذا المرض او عمل اجتماعات اوندوات وغيرها
الفحوصات التشخيصيه وهي مؤخرا اصبحت توزع علي بعض المناطق النائيه وهي قللت كثيرا من نسبه الامراض نسبه للتشخيص البسيط والمبكر
استخدام الناموسيات المعالجه بمبيدات الحشرات الطويله الامد
اراتداء الملابس الطويله والتي تعمل علي تغطيه معظم الجسم وخاصه في الليل وكذلك تجنب ارتداء الملابس ذات الالوان الداكنه
استخدام مواد طارده للبعوض ) مثل الدهانات وغيرها
النوم تحت نواميس مشبعه وواقيه
استخدام اسلاك (نملي) علي النوافذ ضد الحشرات
الرش الدوري للمصارف والبرك والمستنقعات بالمبيدات او الكيروسين لقتل يرقات البعوض
استخدام صواعق الحشرات اواللمبات الطارده للبعوض في الاماكن العامه
وكذلك تجنب الخروج للاماكن ذات الاشجار الكثيفه وخاصه في الليل

1sd
AfnanKheir
Member since 8th of September 2016
Posted 4th of May 2017

Crowd mapping!

crowd mapping is a type of specific sourcing model in which individuals or organizations use contributions from internet users to obtain needed services or ideas, this is called crowdsourcing ( Wikipedia definition). it is simply a method of collecting data from internet users as each person can feed in the information they have and the more people participate to this process, the more data will be available. crowd mapping uses the same method of collecting information from different sources and organizes the data according to the user's location.
we can use crowd mapping as a supporting tool for the Sudan Malaria reduction strategy. crowd mapping can be useful in many ways which I will explain here; firstly, we can use crowd mapping to facilitate prompt treatment for remote areas. Because any case that accurs will be reported to the map and the different partners, NGOs, inititaives, etc can rush to provide medicine in those areas.
secondly, crowd mapping will support vector control efforts in the way that it can easily provide information on the areas most affected by the disease for so that the government or other partners will know which areas are in most need of bed nets, treatment, house spraying and other measures of control.
It will also help on the long term reduction of number of Malaria cases as it will contribute to forecasting and detection of larval sources. if you continue using the map for one year, you will have enough information for forecasting and future planning.
crowd mapping will also be very valuable for improving the quality and quantity of data collected around Malaria, as well as improving the coordination between partners; as we can also use the map to include information on the areas already treated, sprayed, or bed nets have been distributed. so that other partners will not duplicate the effort and they can all aim for better coverage of the most affected areas. medical students can also benefit from the crowd map by targeting the most affected areas for awareness raising and medical campaigns.
with efficient use of crowd mapping, we can collect more realistic and real-time data about the number of cases in any given area. as well as data about the age, sex, and treatment for any patient.

So how can we implement crowd mapping? there are several ways this can be done, and none of them is difficult. Ushahidi and crowdmap are both free crowd mapping websites that has already been used for monitoring and tackling different things around the world such as natural disasters, crime, and elections amongst other data collection projects. anyone can go on Ushahidi and start a map and tell everyone to start using it. a less "techie" way for people in rural areas would be using SMS. which can also be incorporated in a crowd mapping system. a small team of volunteers can set up and maintain this system. They can also expand their efforts to collecting funds ( also through the crowd map) as people will be able to see the severity of the cases in different areas and they will want to help by providing medicine, nets, or insecticide to those areas. so this is another means of awareness raising using the map.
crowd mapping is an effective and helpful tool that will support all strategies of Malaria prevention and reduction efforts. it is a technology that has proven itself useful in many cases and is easy to use and implement. it will also provide us with the data needed and will make it easier to monitor the disease spread over time and across different areas in Sudan.

Cancel
Cancel Embed video

Member since N/A